Batteri-till-batteri-laddare (b-t-b-laddare). Det finns flera fördelar med att använda denna speciella typ av batteriladdare. Ett av användningsområdena är batteribanker som består av olika typer av batterier, vilket beskrivs ovan under BCM-modulen. I princip är strömförsörjningen för en batteri-till-batteri-laddare en 12- eller 24V-strömförsörjning. Detta kan t.ex. vara ett startbatteri eller generatorn i en motor. B-to-B-laddaren kan ställas in så att den ger rätt laddning för den typ av batteri som den laddar (gel, AGM etc.). Så är fallet med BCM-modulen, se ovan. Med b-t-b-laddaren kan du ladda ett batteri av en annan typ än startbatteriet, se fig. 1. B-t-b-laddaren börjar fungera först när startbatteriets laddning är minst 13 V, men väntar sedan 150 sekunder för att säkerställa att startbatteriet har fått en viss laddning efter motorstart. Startbatteriet dras sedan ur, men inte så att spänningen sjunker under 13,3 V, vilket säkerställer att startbatteriet får laddning och att generatorn laddas med full potential. På så sätt säkerställs att startbatteriet laddas samtidigt.
Valet mellan att använda en BCM-modul eller en b-t-b-laddare avgörs av den senares förmåga att begränsa strömmen. Detta förhindrar skador på enheten och kontrollerar strömmen som flyter. BCM har inte den här funktionen och behöver den inte heller, eftersom den sitter efter en batteriladdare som begränsar mängden ström som kan dras genom ledningsnätet. Genom att utelämna denna funktion sparar BCM-modulen dubbel användning av elektriska komponenter och gör den därmed billigare än en komplett laddare. Om vi i fig. 1 tänker oss att batterisatsen längst till höger (domestic/aux) används för att driva en bogpropeller eller ett ankarspel, kan en hög ström (t.ex. 200 A) dras från startbatteriet till domestic/aux-batteriet när en av dessa aktiveras. Detta överskrider maxgränsen för BCM-modulen, som är 60 A (blå ruta med två gula pilar), och säkringen löser ut. Om den blå lådan är en b-t-b-laddare är det inget problem. Den säger bara att jag inte kan leverera 200 A, men att jag kan leverera 20 A maximalt.
Ett annat område där b-t-b-laddaren kan användas med fördel är i situationer med långa kabelsträckor. Till exempel en bogpropeller som använder ett batteri i fören på båten eller en båttrailer med en båt där man vill ladda båtens batteri under biltransporten. Här används ofta tjocka kablar för att minimera spänningsförlusten. Tjocka kablar är tunga och dyra att köpa.
Vattentäta modeller, IP68
| rt nr | Volt | Ampere |
| 10280 | 12 V till 12 V | 25 A |
| 10283 | 24 V till 24 V | 15 A |
| 10285 | 24 V till 12 | 15 A |
BCM-modulen kan med fördel användas i situationer med långa kabelsträckor. Till exempel en bogpropeller som använder ett batteri som är placerat i båtens för. Eller en båttrailer med en båt där man vill ladda båtens batteri under biltransporten. I dessa fall används ofta tjocka kablar för att minimera spänningsförlusten. Tjocka kablar är tunga och dyra att köpa. En BCM-modul eller en B-t-b-laddare kan placeras nära fjärrbatteriet eftersom den klarar av ett stort spänningsfall. BCM aktiveras vid 11,0V och boostar spänningen så att fjärrbatteriet får rätt laddningskurva både vad gäller rätt spänning och vad gäller den laddningskarakteristik som är optimal för typen av fjärrbatteri. Du kan t.ex. ha en bogpropeller på 24 V men bara en laddare på 12 V.
Observera att b-t-b-laddaren, se nedan, inte alltid är tillämplig i den här situationen eftersom den endast är aktiv vid ingångsspänningar över 13,3 V. Den är dock mycket användbar när trollingbåtar drivs av både bränslemotorer och elmotorer, eventuellt i samband med samtidig användning av BCM-modulen för att föra laddning från fordon till trailerbåt.
Fig 1 (se bild) visar en av de vanligaste enkla installationerna.
Det grå området inom den röda streckade linjen är den gamla installationen. Den blå rutan är b-t-b-laddaren som laddar den nya batteribanken när startbatteriet är laddat och dess spänning därför tillåter laddning på den nya batteribanken. Den optimala laddningen av den nya batteribanken minimerar den tid som motorn är igång och minskar bränsleförbrukningen till nackdel för ekonomin och föroreningarna, samtidigt som de nya batterierna förhindras från att hoppa på grund av brist på effektiv laddning. Installationen är särskilt fördelaktig när de nya batterierna är placerade långt från startbatteriet.
Fig 2 (se bild) visar en situation där det redan finns två batteribanker som styrs av ett isoleringsrelä eller en avancerad laddningsregulator. Precis som i fig. 1 är det enkelt att installera ytterligare en batteribank genom att sätta in en b-t-b-laddare på startbatteriet för att ladda de nya batterierna.