Guide för dig: Vilka båtar behöver du för att köra?

På: person Postat av: Marineworld

Det finns en uppsjö av olika typer av fritidsbåtar, men vilka får du segla utan förarbevis och vilka kräver särskilt tillstånd? I den här guiden går vi kortfattat igenom de olika typerna så att du inte behöver tveka.

Inledning

Vilka certifikat, förarbevis och utbildningar krävs för att få ta över rodret på en maritim fritidsbåt?

kasket-hvid-56-cm.jpgPå Søfartsstyrelsens hemsida hittar du information om alla regler som gäller för utbildningskrav för fritidssegling. Med den här guiden försöker vi ge dig en snabb överblick. Observera att den här guiden inte täcker de krav som kan gälla för just din båt.

Låt oss gå vidare med dessa förbehåll. Till att börja med har alla certifikat det gemensamt att de måste medföras ombord. Med andra ord, precis som med ett körkort, måste du alltid kunna visa upp certifikatet när du kör fartyget i fråga, om ett certifikat krävs enligt lag.

Huvudregeln

I Danmark kan alla fritidsseglare segla med en båt med en skrovlängd på mindre än 15 meter som inte är en motorbåt utan något certifikat eller andra bevis. Om din båt är under 15 meter och inte är en motorbåt är det inga problem och du kan segla fritt. Vi kommer in på definitionen av en motorbåt senare.

Certifikat för färdighet

Sjöfartsstyrelsen rekommenderar alltid att alla båtförare skaffar sig ett behörighetsbevis för sin egen och andras säkerhet. Din upplevelse på vattnet blir utan tvekan säkrare och mer framgångsrik om du känner till sjövägsreglerna. Du får ditt körkort genom att klara både ett praktiskt och ett teoretiskt prov. På det Danska Seglarunionens webbplats kan du hitta information om de två delproven och hitta godkända kursarrangörer. Det tar ungefär en helg och kostar i storleksordningen 1.500-4.000 DKK.
Om din segelbåts skrov är mindre än 15 meter krävs inget behörighetsbevis, men du, dina passagerare och andra båtförare kommer att ha stor nytta av den kunskap, övning och säkerhet som du får genom beviset. Om du blir godkänd på de två delproven får du även behörighet att köra motorbåt.

Hastighetsbåt

Sedan 1999 har det varit ett krav att alla som seglar snabba, planande båtar måste ha ett motorbåtsförarbevis. Reglerna har sedan dess förtydligats efter den allvarliga vattenskoterolyckan i Köpenhamns hamn 2017, och senast den 1 maj 2020 då nya regler trädde i kraft.

HastighetsbåtDu behöver ett förarbevis för motorbåt om du vill köra en motorbåt. Men vad är egentligen en motorbåt? Lagen säger att din båt är en motorbåt om båten är planande och a) under 4 meter med en motoreffekt på 19 KW eller b) Med planande fritidsbåt avses ett fartyg utan ordentlig köl med ren V-formad botten eller med platt botten i den aktre tredjedelen, eller fartyg som är byggda på ett sådant sätt att skrovet delvis lyfts ur vattnet vid en viss hastighet, jfr. 1 § punkt 5 i kungörelsen om förare av motorbåtar. Den danska sjöfartsstyrelsen har skapat en liten funktion där man helt enkelt matar in båtens längd och motorstyrka för att se om båten är att betrakta som en motorbåt. Du kan hitta deras kalkylator här.

Lyckligtvis är det inte särskilt svårt att få ett motorbåtskörkort. Allt du behöver är att vara 16 år gammal och klara provet. Priserna varierar något, men ett motorbåtskörkort kan vanligtvis köpas för cirka 1.000 danska kronor.

Efter den 1 maj 2020, då reglerna skärptes, måste alla som kör en motorbåt ha ett motorbåtsförarbevis. Tidigare räckte det med att ha någon ombord med förarbevis som övervakade. Nu skal alle, der har hænderne på rattet, kunne fremvise et kørekort.

Ett alternativt sätt att få förarbevis för motorbåt är att ta ett behörighetsbevis. Detta är en något längre och dyrare process, men ger dig en mer fullständig förståelse för resor till sjöss.

Personlig vattenskoter

Personlig vattenskoter

Efter den fruktansvärda olyckan 2017 i Köpenhamns hamn, där föraren av en vattenskoter orsakade två personers död, infördes regler om att det krävs ett vattenskoterförarbevis för att få köra vattenskoter. Detta gäller oavsett om du äger, lånar eller hyr en vattenskoter.

För att ta förarbevis för vattenskoter måste du vara minst 16 år gammal. Precis som för ett förarbevis för motorbåt kan ett vattenskoterkörkort vanligtvis köpas för cirka 1.000 DKK. Om du redan har tagit ett förarbevis för motorbåt eller ett behörighetsbevis får du dessutom tillgodoräkna dig den teoretiska delen av provet och kan bara klara den praktiska delen. Kursen tar vanligtvis bara en dag.

Yachter

Om du vill segla fartyg som är mellan 15 och 24 meter långa behöver du bli Yacht Skipper. Yacht Skipper-licensen kan erhållas i två olika varianter som erbjuder olika alternativ. Den ena är Yacht Skipper av 3:e graden och den andra är Yacht Skipper av 1:a graden.

YachtNär du har klarat båtförarprovet för 3:e graden och gjort ett syn- och hörseltest kan du skicka in det till Søfartsstyrelsen, som sedan kan utfärda ett behörighetsbevis. Detta ger dig rätt att framföra fritidsbåtar upp till 24 meter i Östersjön och Nordsjön, runt de brittiska öarna, Norge, Färöarna och längs Grönlands kust. Dessutom ger det dig rätt att vara styrman på fritidsbåtar på alla världens hav.

Medan en jetski- eller motorbåtslicens kan förvärvas på en dag och inte har några förutsättningar, är det en något mer tidskrävande process att bli en 3: e gradens yachtskippare. Till att börja med krävs det att du har antingen en motorbåtslicens eller ett certifikat för skicklighet. En yachtskipparkurs tar vanligtvis två till tre veckor innan du kan delta i en tentamen. Priset för en yachtskipperkurs varierar mycket men ligger vanligtvis mellan 5 000 och 6 000 DKK inklusive material och provavgifter.

Som en förlängning av 3:e gradens yachtskippare kan du bli 1:a gradens yachtskippare. När du har klarat provet och fått ½ års seglingstid kan du ansöka om ett behörighetsbevis, som ger dig rätt att segla fritidsbåtar upp till 24 meter på alla världshav.

Innan du kan börja på Yacht Skipper 1st Degree-programmet måste du också redan vara Yacht Skipper 3rd Degree. Priset och längden på programmet är ungefär detsamma som för Yacht Skipper 3rd Degree.

Andra saker som du behöver bevis för

SRC-certifikat

Garmin VHF MarineradioFör att få behörighet att använda en VHF-radio med DSC krävs ett så kallat SRC-certifikat.

VHF står för Very High Frequencies, och en VHF-radio är ett trådlöst radiosystem som utgör ryggraden i den mesta kommunikationen till sjöss och en av hörnstenarna i säkerheten.

DSC står för Digital Selective Call och ingår i det globala maritima nöd- och säkerhetssystemet GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). Fördelen med att använda DSC är att signalen automatiskt innehåller mer information. Det innebär att när du trycker på nödknappen får räddningstjänsten och grannfartygen din MMSI (båtens unika anropsnummer) och din position.

SRC står för Short Range Certificate och är den licens du måste ha innan du får använda VHF-radio med DSC. Det är också möjligt att ha ett begränsat SRC-certifikat om du har tagit certifikatet före DSC, och i så fall får du fortfarande använda VHF-radio utan DSC.

Lyckligtvis är det relativt enkelt att få ett SRC-certifikat eftersom du kan göra allt online. Det kostar cirka 300 danska kronor.

Kanallicens

Om du planerar att segla på inre vattenvägar, floder och kanaler, måste du ha ett kanaltillstånd. Reglerna utarbetas av CEVNI-länderna. KanalsejladsCEVNI står för ”Code Européen des Voies de la Navigation Intérieure”, vilket betyder ungefär ”Europeiska regler för navigering på inre vattenvägar”. CEVNI är ett samarbete mellan Nederländerna, Tyskland, Frankrike och Österrike.

När du driver ett fritidsfartyg som seglar under dansk flagg måste du normalt uppfylla alla danska krav på certifikat och behörigheter. Detta gäller oavsett om du seglar på danskt, tyskt eller franskt vatten. Om du seglar på inre vattenvägar gäller dock CEVNI:s regler.

Så om du planerar en resa genom Europa med din yacht behöver du ett CEVNI-certifikat. Certifikatet kan erhållas genom att gå en kompletterande kurs till ett behörighetscertifikat eller om du går utbildningsprogrammet för yachtskippare.

Färdigställande

Se alltid till att hitta en godkänd leverantör av fritidsseglingslicenser. Priserna kan variera eftersom vad som ingår i kursen varierar. Ibland är det all inclusive, andra gånger måste du själv betala för material och provavgifter.

Det kan vara en god idé att gå med i en klubb för fritidsseglare. Många klubbar erbjuder sina medlemmar kurser till särskilt förmånliga priser. Även om så inte är fallet får du genom att gå med i en klubb möjlighet att dra nytta av andras erfarenheter.

Slutligen önskar vi alla en säker och trevlig resa på vattnet!

Söndag Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Lördag Januari Februari Mars April Maj Juni juli Augusti September Oktober November December
To top