Den solida motorkopplingen i D-serien ersätts med en flexibel gummikoppling för att eliminera motorvibrationer. Detta är en liknande koppling som BOW55, med undantag för ingångsaxeln eftersom de skiljer sig åt i storlek. Slutstyckena kommer att använda samma splines som finns i BOW55. Den nya BOW2512E kommer också att ha en ny motor, vilket gör dem mer energieffektiva än de utgående BOWxx12D-modellerna. För att rymma den flexibla kopplingen kommer flänshöjden att öka med 30 mm. Öppningar i flänsen gör det enkelt att kontrollera kopplingen. Sist men inte minst kommer flänsytan att ändras från triangulär till rund, vilket gör att motorn kan roteras i steg om 90° i motsats till nuvarande steg om 120°, vilket skapar enhetlighet i hela DC-bogpropellersortimentet.
Höjdpunkter Flexibel koppling mellan stjärtstycke och motor eliminerar vibrationer. Den nya motorn är mer energieffektiv Enkel att installera Enkel propeller skapar mindre flödesstörningar i tunneln VETUS unika propellerbladsdesign minimerar kavitationsljud Stark syntetisk propeller är korrosionsbeständig och minskar vikten Spiralväxlar minimerar transmissionsljud Uppfyller EMC-kraven